آبگرفتگی معابر و خسارت به خانه ها در روزهای کرونایی خوزستان
نوشته شده توسط : ali

ماجرای آبگرفتگی معابر و خیابان ها دیگر آنقدر تکراری شده است که دیگر سوژه جذابی محسوب نمی شود. کافی است بارانی ببارد تا اکثر شهرهای کشور به خاطر ترافیک ناشی از آبگرفتگی معابر قفل شوند. از تهران گرفته که حتی در این روزهای کرونایی و درشرایطی که خیابان ها خلوت تر از همیشه هستند، معابر به خاطر آبگرفتگی همچنان پرتردد و شلوغ هستند و بعید نیست که با توجه به بارش های شدید چند روز گذشته ، باز هم شاهد جاری شدن سیلابی در آن باشیم، تا خوزستان که اکثر شهرهایش عملا در آب غوطه ورند.

و باز هم خوزستان

هنوزمردم خوزستان سیل نوروز ۹۸ را از یاد نبرده بودند که اردیبهشست امسال اخبار و گزارش های متعددی در مورد بالا آمدن یا همان پَس زدن فاضلاب در خرمشهر منتشر شد. گزارش هایی که چنان انعکاس رسانه ای وسیعی داشت که حتی پایش به رسانه های آنسوی مرزها هم باز شد و این سئوال را در افکار عمومی ایجاد کرد که تا چه زمان باید شاهد آبگرفتگی معابر شهرهای مختلف خوزستان و پس زدن فاضلاب باشیم؟

در پی ایجاد حساسیت در افکار عمومی نسبت به وضع نامناسب مردم خوزستان، در نهایت مسئولان مربوطه بعد از چند بار انکار ، نه فقط وادار به تائید کلیت موضوع شدند که حتی سبب شد تا وعده دهند که این معضل شهر تا چند ماه بعد کاملا رفع خواهد شد. تدبیری که اگر محقق می شد خیال مردم شهرهای این استان، هم از شرِ معضل فاضلاب راحت می شد و هم این که شبکه های فاضلاب می توانست در روزهای پربارش پاییز و زمستان نقش گذرگاهی برای عبور سیلاب ها و آب های سطحی باشد و از آبگرفتگی شهرهای این استان جلوگیری کند و به این ترتیب بارش بارندگی ادارات را به تعطیلی نکشاند.

اکنون بعد از گذشت ۶ ماه از وعده های مسئولان استانی نه فقط هنوز خبری از پیشرفت فیزیکی طرح یاد شده نیست، که خوزستانی ها این روزها و با ادامه بارش باران در این استان ترجیح می دهند به جای فاضلاب ، به سیل و آبگرفتگی کوچه ها و معابرشهرهایشان فکر کنند.

آبگرفتگی هایی که به ویژه طی ۳ روز گذشته بسیاری از خیابان های اهواز و خرمشهر را به حوضچه های آبی بدل کرده است و رفت و آمد در آنها اگر غیرممکن نباشد، حداقل به سختی انجام می شود. این آبگرفتگی ها به حدی جدی و خطرناک شده که به گفته هلال احمر خوزستان به ۷۲۹ نفر گرفتار در آبگرفتگی ها امدادرسانی شده است.

بارش باران و تعطیلی ادارات

بارندگی ها در خوزستان از پنجشنبه گذشته آغاز شده است و به نظر می رسد قرار نیست به این

زودی ها پایان یابد . بارندگی هایی که اوج آن شنبه شب بود و سبب شد تا خوزستان و اهواز و چند شهر دیگر این استان در برخی از نقاط تا زانو در آب فرو بروند و عملا ترددها را غیرممکن کند.

آبگرفتگی کم سابقه ای که در نهایت به گفته امید بن عباس مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان منجر به تعطیلی ادارات و بانک‌های اهواز، ماهشهر، رامشیر و امیدیه شد. همچنین به گفته شهروندان اهواز و دیگر ساکنان شهرهای استان ، این آبگرفتگی ها که لحظه به لحظه هم وخیم تر می شود، سبب شده است تا آب به داخل خانه های شهروندان در مناطق کیانپارس، کوی فرهنگیان، کوروش، زیتون، کیان‌آباد، باهنر، پاداد و بسیاری از نقاط حاشیه ای و کم برخوردار اهواز نفوذ کند.

البته آبادان هم وضع بهتری از اهواز و خرمشهر ندارد به طوری که علاوه بر آبگرفتگی بسیاری از معابر آن، برق تعدادی از محلات و مناطق آن مانندد اروندکنار هم برای ۴ ساعت قطع شد.

اما آبگرفتگی در این استان فقط محدود به اهواز و خوزستان و آبادان نمی شود . براساس گزارش های رسیده، ماهشهر، بهارستان ، رامشیر، بندر امام و… هم از دیگر مناطقی هستند که آبگرفتگی در آنها تا شرایط بحران پیش رفته است، آنقدر جدی که سبب شده است تا امید بن‌عباس مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به پیش‌بینی بارندگی شدید در برخی نقاط استان خوزستان، به شهروندان هم استانی خود هشداری جدی دهد و بگوید : به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی، هشدارهای لازم به ساکنان مناطق در معرض خطر داده می شود. اگر مردم به هشدارهای داده شده دقت کنند، امیدواریم شاهد خسارت جانی یا مالی نباشیم.

بن‌عباس با اشاره به فعالیت سامانه بارشی از روز پنجشنبه هفته گذشته تاکنون، ادامه می دهد: تاکنون بیشترین میزان بارش در مناطق شمالی استان خوزستان ثبت شده و خوشبختانه در این مدت موردی از خسارت گزارش نشده است.

این آبگرفتگی ها در حالی رخ می دهد که به گفته کارشناسان ، اگر سیستم فاضلاب شهرهای خوزستان بنابر وعده های مسئولان استانی آن تکمیل می شد، امروز آبگرفتگی در آن به بحرانی جدی بدل نمی شد.

بعد از خوزستان

خوزستان اما تنها استانی نیست که شهرهایش درگیر آبگرفتگی هستند. گزارش های رسیده نشان می دهد که چندین استان دیگر هم کم و بیش یا با آبگرفتگی دست به گریبان هستند و یا برای جلوگیری از آن در حالت آماده باش به سر می برند.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از همین استان هاست که به نظر می رسد با متوسط بارش ۱۱۵ میلیمتر ؛ بعد از خوزستان بیشترین آبگرفتگی را داشته به نحوی که به گفته مسئولان مربوطه در این استان، تاکنون ۱۴عملیات امداد و نجات آبگرفتگی در سامانه بارشی اخیر استان از سوی امدادگران این نهاد انجام شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد از ریزش آوار و خسارت به ۳ خانه روستایی به دلیل بارش های اخیر و آبگرفتگی در شهرستان باشت خبر می دهد و می گوید : بر اثر بارندگی در شهرستان باشت سقف خانه های قدیمی و کاهگلی روستایی دچار شکاف شدند.

با همه تفاصیل به نظر می رسد با توجه به آن که قرار است سامانه جدید بارشی از اواخر هفته وارد کشور شود، باید در روزهای آتی منتظر گزارش هایی از غافلگیری چند باره مسئولان و آبگرفتگی مجدد تعداد دیگری از شهرهای کشورمان باشیم!

ناگفته پیداست که مسئولان می توانند با مدیریت صحیح ، کارشناسی و همچنین اتخاذ تدابیر ویژه ، از باران به عنوان رحمت الهی بهره لازم را ببرند، نه این که ناخواسته با تصمیم های غلط و اهمال در انجام وظایف، بستر ایجاد مشکل برای مردم را فراهم کنند.




:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: